ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

01.06.2016 р.

N К/800/32783/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючий, суддя - Голяшкін О. В. (доповідач), судді: Заяць В. С., Горбатюк С. А., секретар судового засідання - Ярош Д. В., за участю представників: позивача - С. І. Г., К. Т. В., відповідача - У. А. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2015 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Високовольтні мережі" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - Державне підприємство "Енергоринок", про зобов'язання вчинити певні дії, встановив:

У квітні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Високовольтні мережі" звернулось до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило: визнати незаконною бездіяльність відповідача щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції; зобов'язати поновити дії щодо щомісячного врахування сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку; зобов'язати компенсувати ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року у розмірі 3782366,56 грн. шляхом збільшення на зазначену суму розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що ним через безпідставне виключення відповідачем з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції, не отримано у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року суми дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року (з урахуванням ухвали від 03 червня 2015 року про виправлення описки), залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2015 року, позов задоволено; визнано незаконною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції; зобов'язано відповідача поновити дії щодо щомісячного врахування сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення антитерористичної операції шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку; зобов'язано відповідача компенсувати Товариству з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Високовольтні мережі" суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року у розмірі 3782366,56 грн. шляхом збільшення на зазначену суму категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.

При винесенні рішень суди першої та апеляційної інстанцій виходили із дотримання позивачем всіх умов, які дають право на отримання компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії споживачам, територіальним підрозділом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг підтверджене це право шляхом надання відповідних висновків, а тому відповідачем неправомірно виключено з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться у зоні проведення антитерористичної операції.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

У касаційній скарзі зазначає, що рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 04 листопада 2014 року "Про стан забезпечення енергетично безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/2015 року" доручено змінити порядок забезпечення електричною енергією споживачів на окремих територіях Донецької та Луганської областей та оплати ними спожитої електричної енергії з урахуванням припинення розрахунків учасниками оптового ринку електричної енергії України, що здійснюють діяльність на цих територіях, а тому 30 січня 2015 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на підставі зазначеного рішення провела нараду щодо роботи на Оптовому ринку електричної енергії України ліцензіатів, які продовжують здійснювати ліцензовану діяльність на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, на якій було вирішено починаючи з листопада 2014 року дотації (компенсації втрат) по населенню (побутовим споживачам) надавати лише по обсягах споживання електроенергії на підконтрольній українській владі території. Вважає невірними висновки судів щодо визнання незаконною бездіяльності НКРЕКП щодо неврахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення АТО за спірний період, а також вказує про неправомірність встановлення судом способу компенсації втрат. У додаткових поясненнях до касаційної скарги зазначає про невірне визначення суми компенсації.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Високовольтні мережі" у поданих запереченнях просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Заслухавши доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Високовольтні мережі" є ліцензіатом з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, що підтверджується ліцензією від 18 грудня 2014 року серії АЕ N 288043.

У період листопад - грудень 2014 року, січень - березень 2015 року позивачем направлялися розрахунки, звітність, акти, заяви та підтверджуючі матеріали до Територіального представництва НКРЕКП у Донецькій області для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів.

За результатами розгляду заяв позивача на отримання компенсації втрат за період листопад - грудень 2014 року, січень - березень 2015 року Територіальним підрозділом НКРЕКП прийнято висновки щодо надання ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" компенсації втрат, заяви та розрахунки сум компенсації подано до відповідача Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Разом з цим, НКРЕКП виключено з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції.

У зв'язку з цим ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі", як постачальник електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області, не отримано у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року суми дотацій в розмірі 3782366,56 грн. для компенсації втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про електроенергетику" енергія - електрична або теплова енергія, яка виробляється на об'єктах електроенергетики та є товарною продукцією, передбаченою для купівлі-продажу.

Статтею 11 Закону України "Про електроенергетику" встановлено, що державне регулювання діяльності в електроенергетиці провадиться шляхом формування тарифної політики відповідно до законодавства, надання ліцензій на здійснення окремих видів діяльності в електроенергетиці, здійснення контролю за діяльністю суб'єктів електроенергетики та інших учасників ринку електричної енергії та встановлення відповідальності за порушення умов і правил здійснення ними діяльності в електроенергетиці та на ринку електричної енергії.

Органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, регулює діяльність суб'єктів природних монополій у сфері електроенергетики та господарюючих суб'єктів, які діють на суміжних ринках, а також виконує інші функції відповідно до законодавства.

Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13 червня 1996 року N 15/1 затверджено Умови та Правила здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Відповідно до п. 1.4 вказаних Умов та Правил дотаційний сертифікат - сертифікат, який НКРЕ видає ліцензіату на компенсацію дотацій, які повинен надавати ліцензіат споживачам, що мають право користуватись Пільговими тарифами та одержувати інші дотації згідно з дотаційними програмами.

Згідно з п. 3.8.2 Умов та Правил ліцензіат повинен постачати електричну енергію споживачам, які мають право користуватися пільговими тарифами.

За приписами п. 3.8.3 Умов та Правил ліцензіат повинен готувати та вести точні записи розміру дотацій, які надаються споживачам, що мають право користуватися пільговими тарифами або одержувати інші дотації, згідно з іншими дотаційними програмами, яким він постачає електроенергію та надавати цю інформацію НКРЕ на її вимогу.

Ліцензіат повинен протягом 30 днів від дати видачі ліцензії: а) підготувати перелік споживачів, які мають право користуватись Пільговими тарифами або одержувати інші дотації; б) визначити структуру Пільгових тарифів або дотацій для кожного із споживачів, які мають право на такі пільги або дотації; в) визначити обсяг електроенергії, яку споживають споживачі, що мають право на пільги та дотації; г) підготувати розрахунок обсягу необхідних дотацій для споживачів, що мають право на пільги та дотації.

Ліцензіат повинен щомісяця поновлювати цю інформацію і зберігати її протягом 12 місяців.

Пунктом 3.8.4 Умов та Правил визначено право ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування.

Ліцензіат має право використовувати одержані Дотаційні сертифікати згідно з умовами їх обігу на Оптовому ринку електричної енергії.

Отже, відповідач, як орган державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, в разі отримання від ліцензіата (позивача) інформації про розмір дотації з відповідними підтвердженнями, зобов'язаний надати ліцензіату дотаційні сертифікати на компенсацію дотацій, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій.

Судом апеляційної інстанції проаналізовано існуючий порядок компенсації втрат, встановлений Положенням про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії побутовим споживачам, затвердженим постановою НКРЕ від 26 лютого 2001 року N 184, Положенням про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу, затвердженим постановою НКРЕ України від 16 листопада 2006 року N 1487, Порядком надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії міському електричному транспорту за тарифами, встановленими на рівні, як для населення, затвердженим постановою НКРЕ України від 26 липня 2007 року N 996, Порядком надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат при здійсненні постачання електроенергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу, затвердженим постановою НКРЕ України від 18 січня 2007 року N 27, Порядком надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії, яка використовується для зовнішнього освітлення населених пунктів, затвердженим постановою НКРЕ України від 21 лютого 2008 року N 198, нормами яких передбачено обов'язок відповідача, у разі дотримання ліцензіатом вимог щодо правильності заповнення та повноти даних, наявності висновку територіального представництва НКРЕКП щодо доцільності надання компенсації втрат ліцензіату, прийняти рішення (постанову) щодо надання компенсації втрат виходячи з обсягів споживання електричної енергії.

Відповідач, при цьому, має право не розрахувати ліцензіату суму компенсації втрат у поточному місяці тільки у разі ненадання ліцензіатом необхідних для розрахунку даних у встановлений термін, а також має право позбавити ліцензіата суми компенсації втрат, якщо за результатами планової або позапланової перевірки виявлено, що ліцензіатом для отримання компенсації втрат була надана недостовірна інформація і це призвело до завищення суми компенсації втрат.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, підтверджено матеріалами справи та не спростовано відповідачем, позивачем були виконані умови порядків, затверджених постановами НКРЕ від 26 лютого 2001 року N 184, від 16 листопада 2006 року N 1487, від 26 липня 2007 року N 996, від 18 січня 2007 року N 27, від 21 лютого 2008 року N 198, щодо подання необхідних заяв, розрахунків, звітів до територіального представництва НКРЕКП, з подальшим направленням документів та висновків ТП НКРЕКП до центрального апарату НКРЕКП; фактів ненадання всієї інформації або надання позивачем (ліцензіатом) недостовірної інформації відповідачем не встановлено, у зв'язку з чим у нього були відсутні підстави для відмови у наданні позивачу компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів.

За вказаними обставинами суди обґрунтовано дійшли висновку про протиправність бездіяльності НКРЕКП щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції, із зобов'язанням відповідача поновити врахування сум дотацій для компенсації понесених втрат шляхом прийняття відповідного рішення та компенсувати позивачу суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року у розмірі 3782366,56 грн. шляхом збільшення на зазначену суму категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку.

Доводи відповідача у касаційній скарзі щодо порушення судами вимог ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України колегією суддів відхиляються як необґрунтовані.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 162 КАС України суд, у разі задоволення адміністративного позову, може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. З метою повного та ефективного захисту прав та інтересів позивача, забезпечення дійсного відновлення порушеного права на компенсацію втрат, судами обґрунтовано задоволено позовні вимоги шляхом зобов'язання відповідача вчинити конкретні дії.

Що стосується посилання відповідача на рішення РНБО України від 04 листопада 2014 року "Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року", то вказаним рішенням запропоновано відповідачу змінити порядок забезпечення електричною енергією споживачів на окремих територіях у районі проведення антитерористичної операції в Донецькій і Луганській областях та оплати ними спожитої електричної енергії з урахуванням припинення розрахунків учасниками оптового ринку електричної енергії України, що здійснюють діяльність на цих територіях, проте не встановлено прямої заборони щодо нарахування дотацій для компенсації втрат від здійсненого постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають на цих територіях. При цьому, відповідачем на виконання зазначеного рішення РНБО будь-яких рішень нормативно-правового характеру, зокрема щодо зміни існуючого порядку компенсації втрат від поставки електроенергії пільговим категоріям споживачів, не приймалося, а протокол наради НКРЕКП від 30 січня 2015 року N 2/17.2/39-15 дію постанов НКРЕ від 26 лютого 2001 року N 184, від 16 листопада 2006 року N 1487, від 26 липня 2007 року N 996, від 18 січня 2007 року N 27, від 21 лютого 2008 року N 198 не зупиняв та не скасовував.

Стосовно додаткових пояснень до касаційної скарги відносно невірного визначення суми компенсації втрат колегія суддів виходить із встановлених судами обставин щодо підтвердження відповідачем обґрунтованості сум компенсації за спірний період та відсутності відповідних заперечень з боку відповідача при розгляді справи судами першої та апеляційної інстанцій.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Доводи касаційної скарги встановлених обставин справи та висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив:

Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг відхилити.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2015 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Судді:

 


 
Copyright © 2006-2018 epicentre.com.ua. All rights reserved.