ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

РІШЕННЯ

30.01.2018 р.

N 826/4884/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого, судді - Шрамко Ю. Т., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вотекс Інвест" про продовження дії спеціальної санкції, встановив:

До Окружного адміністративного суду міста Києва, (також далі - суд), надійшов позов Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, (далі - позивач, Мінекономрозвитку), до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вотекс Інвест", (далі - відповідач, ТОВ "Вотекс Інвест"), про подовження дії спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності, яка застосована наказом позивача від 14.09.2016 р. N 1524 до відповідача за порушення вимог ст. 205 Кримінального кодексу України.

Ухвалою суду від 13 квітня 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що допущені порушення законодавства України не усунуто, а тому доцільним є подовження дії спеціальної санкції тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, у судове засідання не прибув, письмових заперечень проти позову не подавав.

Враховуючи викладене та зважаючи на достатність наявних у матеріалах справи доказів для розгляду та вирішення справи по суті, у відповідному судовому засіданні судом прийнято рішення про подальший розгляд та вирішення справи у порядку письмового провадження.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 14.09.2016 р. N 1524 "Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності - до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України" (Перелік N 1524) за порушення ст. 205 Кримінального кодексу України, згідно ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", на підставі подання Головного управління ДФС у м. Києві від 19.08.2016 р. N 7517/9/26-15-23-0227, у 40-денний строк з дня набрання чинності цим наказом, зокрема, до ТОВ "Вотекс Інвест" застосовано спеціальну санкцію - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності.

Позивач, керуючись положеннями ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" вважаючи за доцільне продовжити дію спеціальної санкції, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин, за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності можуть бути застосовані такі спеціальні санкції: накладення штрафів у випадках несвоєчасного виконання або невиконання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності своїх обов'язків згідно з цим або пов'язаних з ним законів України. Розмір таких штрафів визначається відповідними положеннями законів України та/або рішеннями судових органів України; застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності індивідуального режиму ліцензування у випадках порушення такими суб'єктами цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, що встановлюють певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій; тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності у випадках порушення цього Закону або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.

Санкції, зазначені у цій статті, застосовуються центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів доходів і зборів та контрольно-ревізійної служб, правоохоронних органів, органів Антимонопольного комітету України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національного банку України або за рішенням суду.

Санкції, зазначені у цій статті, можуть бути застосовані до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності протягом трьох років з дня виявлення порушення законодавства.

Згідно з п. 1 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 459 (Постанова N 459), Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (Мінекономрозвитку) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

З матеріалів справи вбачається, що до ТОВ "Вотекс Інвест" застосовано спеціальну санкцію - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності на підставі подання Головного управління ДФС у м. Києві від 19.08.2016 р. N 7517/9/26-15-23-0227.

В свою чергу, зазначене подання Головного управління ДФС у м. Києві мотивоване тим, що у провадженні Першого відділу розслідування кримінальних проваджень СУ ФР Головного управління ДФС у м. Києві знаходяться матеріали кримінального провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20 травня 2016 року за N 32016100000000071, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 212 КК України.

Так, в ході досудового розслідування встановлено, що невстановлені слідством особи використовуючи реквізити підприємств ТОВ "Балтикус Трейд", ТОВ "Індастрік Трейд" діючи з корисливих мотивів, з метою незаконного збагачення в період 2016 року незаконно сформували податковий кредит з ПДВ за рахунок купівлі сільськогосподарської продукції від підприємств з ознаками "транзитності" та "фіктивності", а саме: ТОВ "Роксан інвест", ТОВ "Генезіс ЛТД", в результаті чого ухилились від сплати податків до Державного бюджету України в особливо великих розмірах.

У подальшому після проведення ряду слідчих (розшукових) дій направлених на припинення незаконної діяльності із не повернення валютної виручки отриманої в результаті зовнішньоекономічної діяльності з експорту зернових культур на користь підприємств нерезидентів, невстановлені слідством особи з метою позбавлення контролюючих органів можливості проведення повного, всебічного та неупередженого досудового розслідування та продовження здійснення незаконної діяльності, невстановлені слідством особи почали використовувати реквізити інших підконтрольних даним особам підприємств, а саме ТОВ "Інтрейд-Стат", ТОВ "Вотекс Інвест".

Досудовим розслідування встановлено пов'язаність даних юридичних осіб та використання їх реквізитів однією групою невстановлених слідством осіб, а саме ТОВ "Балтикус Трейд", ТОВ "Індастрік Трейд", ТОВ "Інтрейд-Стат", ТОВ "Вотекс Інвест".

Також, при огляді податкової звітності ТОВ "Інтрейд-Стат", ТОВ "Вотекс Інвест" взагалі відсутні факти придбання або вирощування власними силами ячменю та пшениці, яку вони експортують на користь тих самих підприємств нерезидентів LANAMOR MARKETING LLP, FOUNDATION TRADING LP та Sheffield Invest LLP, які зареєстровані в країнах з пільговою системою оподаткування (офшорних зонах) та операції підпадають дід ознаки трансферного ціноутворення.

Враховуючи вищевикладене та з метою упередження можливих фактів нанесення збитків державі, відповідно до ст. ст. 8 ( N 4651-VI), 39 ( N 4651-VI), 40 КПК України ( N 4651-VI), ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" Головне управління ДФС у м. Києві у поданні просило розглянути питання щодо застосування, до підприємств резидентів ТОВ "Інтрейд-Стат", ТОВ "Вотекс Інвест" та компаній нерезидентів "Sheffield Invest LLP" (Великобританія), LANEMOR MARKETING LLP (England, UK), FAUDATION TRADING LP (England, UK) спеціальної санкції, передбаченої у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно ч. ч. 6 - 8 ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності діє до моменту усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, але не більше трьох місяців з дати винесення відповідного рішення центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики. Після тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності або іноземні суб'єкти господарської діяльності переводяться центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики на індивідуальний режим ліцензування.

Подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності здійснюється виключно за рішенням суду.

Для подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики на підставі інформації ініціатора застосування даної санкції звертається з позовною заявою до суду.

Відповідно до абз. 2 п. 4.9 Положення про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", затвердженого наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2000 року N 52, на підставі отриманих матеріалів (у разі, якщо допущені порушення законодавства України не усунуто й виникає доцільність подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності) відділ контролю за зовнішньоекономічною діяльністю разом із відділом правового забезпечення зовнішньоекономічної діяльності та/або відділом правового захисту інтересів Міністерства в судових та інших органах готують відповідну позовну заяву до суду.

З метою отримання інформації щодо доцільності подовження дії спеціальної санкції, застосованої до ТОВ "Вотекс Інвест" Мінекономрозвитку листом від 26.12.2016 N 4102-11/41770-03 звернулось до Державної фіскальної служби України щодо розгляду питання доцільності скасування/подовження дії спеціальної санкції.

Листом від 18.01.2017 р. N 707/5/99-99-23-01-16 Державна фіскальна служба України повідомила, що у кримінальному провадженні N 32016100000000071 не прийнято кінцеве процесуальне рішення, а тому пропонувалось продовжити дію спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності, застосованої до ТОВ "Вотекс Інвест" наказом Мінекономрозвитку від 14.09.2016 р. N 1524 (Перелік N 1524).

Проаналізувавши вказані вище норм, суд приходить до висновку, що для подовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності необхідним є наявність порушення Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки. При цьому, вказана спеціальна санкція діє до моменту усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, але не більше трьох місяців з дати винесення відповідного рішення центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики.

При цьому, факт наявності у провадженні СУ ФР Головного управління ДФС у м. Києві кримінального провадження N 32016100000000071 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 212 КК України, не є належним та достатнім доказом наявності в межах спірних правовідносин порушень відповідачем Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки, оскільки згідно з ч. 1 ст. 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

А відповідно до ч. 2 ст. 74 ( N 2747-IV) та ч. 6 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV), (далі - КАС України), обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Враховуючи вищезазначене, а також зважаючи на те, що у кримінальному провадженні N 32016100000000071 не прийнято кінцеве процесуальне рішення, суд приходить до висновку про не доведення позивачем факту наявності в межах спірних правовідносин порушень відповідачем Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки, а тому правові підстави для подовження дії спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності, яка застосована наказом позивача від 14.09.2016 р. N 1524 до відповідача за порушення вимог ст. 205 Кримінального кодексу України, - відсутні.

Згідно з ч. 1 ст. 9 ( N 2747-IV), ст. 72 ( N 2747-IV), ч. ч. 1 ( N 2747-IV), 2 ( N 2747-IV), 5 ст. 77 КАС України ( N 2747-IV), розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу ( N 2747-IV).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з'ясованих судом обставин вбачається, що позов Міністерства економічного розвитку та торгівлі України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вотекс Інвест" про продовження дії спеціальної санкції є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню повністю.

На підставі вище викладеного, керуючись ст. ст. 72 - 77 ( N 2747-IV), 90 ( N 2747-IV), 192 ( N 2747-IV), 241 - 246 ( N 2747-IV), 250 ( N 2747-IV), 255 КАС України ( N 2747-IV), суд вирішив:

Відмовити повністю у задоволенні позову Міністерства економічного розвитку.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

 

Суддя

Ю. Т. Шрамко


Copyright © 2006-2018 epicentre.com.ua. All rights reserved.