ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА

27.07.2017 р.

N 826/27/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого, судді - Аблова Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київської міської ради, за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "С І А" про визнання протиправним та нечинним рішення від 20.12.2016 року (Рішення N 701/1705) в частині, встановив:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) з позовом до Київської міської ради (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та нечинним з моменту його прийняття рішення Київської міської ради від 20.12.2016 року "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1" (Рішення N 701/1705) в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1, що передбачає зміну цільового призначення зазначених земельних ділянок за цією адресою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 20.12.2016 року відповідач прийняв рішення, яким, окрім іншого, було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" (далі по тексту - ТОВ "С І А") для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1, та відповідне у зв'язку з цим протиправно змінено цільове призначення зазначених земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 за цією адресою. Позивач вказує на те, що при прийнятті спірного рішення Київська міська рада мала в обов'язковому порядку врахувати положення діючого Генерального плану міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року N 370/1804, яким встановлено, що зазначена територія за функціональним призначенням належить до промислової території та частково до вулиць та доріг (уточнюється червоними лініями). З огляду на наведені обставини, позивач вважає, що відповідач мав відмовити ТОВ "С і А" у погодженні документації із землеустрою, як такій, що не відповідає чинній містобудівній документації, на підставі п. 17 ст. 186, п. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України. На переконання позивача, рішення Київської міської ради від 20.12.2016 року "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1" (Рішення N 701/1705) підлягає визнанню недійсним в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С і А" на підставі ст. 21 Земельного кодексу України. Позивач вважає, що зазначене рішення відповідача від 20.12.2016 року порушує його права та інтереси, як члена територіальної громади міста Києва та мешканця Лівого берега м. Києва.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 20.01.2017 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено дану справу до судового розгляду в судовому засіданні.

Протокольною ухвалою суду 06.04.2017 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, залучено ТОВ "С І А".

У судовому засіданні, призначеному на 10.07.2017 року, позивач заявлені позовні вимоги підтримав у повністю та просив позов задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував, підтримавши доводи, викладені у тексті своїх письмових заперечень від 23.02.2016 N 08/230-390. У своїх запереченнях проти позову відповідач пояснив, що рішення Київської міської ради від 20.12.2016 року N 701/1705 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1" (Рішення N 701/1705) прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства України та містобудівної документації.

Третя особа явку свого уповноваженого представника у судове засідання не забезпечила, про дату, час і місце розгляду справи повідомлена належним чином, та подала до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника ТОВ "С І А", за наявними у ній матеріалами. Попередньо представником ТОВ "С І А" до суду подані заперечення проти позову (вих. N 06-06/17-1 від 06.05.2017 року, N 02-06/17-1 від 02.06.2017 року), в тексті яких зазначено, що надана ТОВ "С І А" для погодження документація із землеустрою відповідала вимогам відповідної містобудівної документації, а саме детальному плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року N 728/728 (Рішення N 728/728). Зокрема, відповідно до цього Детального плану території, земельну ділянку, передану відповідно до рішення від 20.12.2016 року N 701/1705 (Рішення N 701/1705) за кадастровим номером НОМЕР_1 (тобто, земельну ділянку, передану ТОВ "С І А" відповідно до оспорюваного рішення для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1) віднесено саме до земель "для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури". Крім того, представник ТОВ "С І А" пояснив, що 27.10.2016 року між Товариством (як суборендарем) та ПАТ "Галактон" (орендарем) був укладений договір суборенди земельної ділянки, за умовами якого ТОВ "С І А" передано в суборенду земельну ділянку площею 71915 кв. м за кадастровим номером НОМЕР_1, що розташована по АДРЕСА_1. Відомості про укладання такого договору суборенди земельної ділянки були внесені у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Згодом, 18.04.2017 року між Київською міською радою та ТОВ "С І А" укладений договір оренди земельних ділянок N 79, предметом якого є також вищевказана земельна ділянка площею 71915 кв. м за кадастровим номером НОМЕР_1. Відомості про такий договір оренди земельних ділянок за N 79 від 18.04.2017 року того ж дня були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи неприбуття третьої особи у судове засідання, суд ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами та третьою особою документи і матеріали, заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

Рішенням Київської міської ради від 17.12.98 року N 85/186 "Про оформлення права користування земельними ділянками" було оформлено ВАТ "Галактон" за умови виконання пункту 1 Додатку 1 до цього рішення право користування земельними ділянками загальною площею 7,54 га для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд на АДРЕСА_1, з них: право тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 49 років земельною ділянкою площею 7,03 га та право тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 10 років земельними ділянками площею 0,51 га, у зв'язку з переходом права власності на майновий комплекс (свідоцтво про власність від 20.08.98) за рахунок частини земель, відведених згідно з рішенням виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 03.07.56 року N 997 "Про відвод "Укрголовмолоко" земельної ділянки під будівництво молочного Комбінату та жилих будинків у Дарницькому районі".

Зокрема, згодом відповідно до рішення Київської міської ради від 08.10.2015 року N 129/2032 "Про повернення історичних назв, перейменування та найменування вулиць, провулку у місті Києві" (Перелік N 129/2032) АДРЕСА_1 було перейменовано на АДРЕСА_1.

23.06.99 року між Київською міською радою та ВАТ "Галактон" укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди, відповідно до якого ВАТ "Галактон" передано у платне довгострокове користування земельну ділянку загальною площею 71915 кв. м, в тому числі землі промисловості - 71915 кв. м. Цей договір був зареєстрований в книзі договорів на право тимчасового користування землею 23.06.99 року за N 63-5-00014.

В подальшому у зв'язку з придбанням нерухомого майна відповідно до договорів купівлі-продажу нерухомого майна від 19.12.2013 року NN 5525, 5526 та договору про поділ нерухомого майна від 19.12.2013 року N 5524, та отриманням від ВАТ "Галактон" нотаріально завірених заяв від 13.01.2014 року N 3 і від 27.02.2014 року N 222 про надання згоди на припинення права користування земельними ділянками, в тому числі земельною ділянкою загальною площею 71915 кв. м, наданою попередньо ПАТ "Галактон" у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років для експлуатації та обслуговування комплексу будівель та споруд на АДРЕСА_1 на підставі договору про право тимчасового користування землею на умовах оренди від 23.06.99 року, - ТОВ "С І А" у травні 2014 року ТОВ "С І А" звернулося до Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з місцем розташування за адресою: АДРЕСА_1, орієнтовним розміром 7,56 га, цільове призначення - будівництво, експлуатація та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури, з наміром одержання зазначеної земельної ділянки у користування (оренду) на 10 років для здійснення будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. Клопотання ТОВ "С І А" було зареєстроване у Київській міській раді за N 08/7118 від 23.05.2014 року, з подальшою передачею його до Департаменту земельних ресурсів, де заведено справу за N К-22744.

За результатами розгляду цього клопотання з доданою до нього документацією Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради наданий висновок за N 14-0668-В (вих. N 8991/0/12-1/19-14 від 12.09.2014 року) щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації або ситуації, а також щодо наявних містобудівних умов і обмежень, що мають бути враховані при розробці документації із землеустрою. Зокрема, у цьому Висновку Департамент містобудування та архітектури встановив, що відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року N 370/1804, територія земельної ділянки за функціональним призначенням належить до промислової території та частково до території громадських будівель і споруд. Одночасно Департамент визначив ряд містобудівних обмежень та умов землекористування, які мають бути визначені для даної земельної ділянки в проекті землеустрою згідно з чинним містобудівним законодавством, відповідним нормами і правилам, в тому числі щодо врахування функціонального призначення земельної ділянки в містобудівній документації (розробити детальний план території із визначенням функціонального призначення території відповідно до заявленої ініціативи). За підсумками наведеного у Висновку Департамент містобудування та архітектури зазначив, що не заперечуватиме проти розроблення документації із землеустрою в установленому законодавством порядку.

За результатами розгляду наданого ТОВ "С І А" проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1, Департамент містобудування та архітектури надав висновок N 14-0668-В (вих. N 9054/0/12/09-15 від 17.07.2015 року) про погодження проекту землеустрою, розробленого ТОВ "Деметра Плюс", щодо відведення земельної ділянки ТОВ "С І А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1. У цьому висновку Департамент зазначив про погодження проекту землеустрою та можливість використання земельної ділянки для вищевказаних цілей, з вказівкою про можливість прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою після затвердження детального плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівської протоки та Русанівського каналу у встановленому законодавством порядку.

Рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року N 728/728 (Рішення N 728/728) відповідно до ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (Закон N 3038-VI) та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення Київської міської ради від 13.11.2013 року N 518/10006 "Про затвердження міської програми створення (оновлення) містобудівної документації у м. Києві" (Програма N 518/10006) був затверджений детальний план території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва. Даний детальний план території (ДПТ) затверджений відповідачем відповідно до основних технічко-економічних показників (техніко-економічні показники та основні положення з графічними матеріалами), що додаються, як основу планувальної організації та функціонального зонування території, розташування червоних ліній вулиць та доріг, кварталів садибної забудови, граничної поверховості та щільності забудови для подальшого розроблення документації із землеустрою та прийняття рішень щодо розміщення об'єктів містобудування. Зокрема, згідно цього ДПТ територія земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) була віднесена до території багатоповерхової житлової забудови.

07.10.2016 року Головне управління Держгеокадастру у м. Києві надало свій висновок (вих. N 1069/41-16 від 07.10.2016 року) про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, за цільовим призначенням (видом використання): для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. При цьому, попередньо Головне управління Держгеокадастру у м. Києві видало довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (вих. N 19-26-0.4-1119/35-16 від 20.09.2016 року), згідно якої зазначило наступне: згідно з відомостей Державного земельного кадастру земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1, площа 7,1915 га, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, вид використання - для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

21.11.2016 року Департаментом містобудування та архітектури надала ТОВ "С І А" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1, площею 7,1915 га (вих. N 1464/16/012/009-16 від 21.11.2016 року), в тексті яких, зокрема, зазначено, що функціональне призначення земельної ділянки - територія багатоповерхової житлової забудови - відповідно до детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року N 728/728 (Рішення N 728/728).

20.12.2016 року Київською міською радою III сесії VIII скликання за результатами розгляду проекту рішення "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1", підготовленого Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та переданого листом від 18.11.2016 року N 057052-21618, на пленарному засіданні було прийнято вказане рішення за N 701/1705 (далі - Рішення N 701/1705). Відповідно до цього Рішення N 701/1705 Київською міською радою вирішено, зокрема:

- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, заява ДЦ N 01005-000226366-014 від 17.11.2016 року, справа N Д-7908);

- передати ТОВ "С І А", за умови виконання пункту 3 цього Рішення (Рішення N 701/1705), в оренду на 10 років земельні ділянки площею 7,1915 га (кадастровий номер НОМЕР_1, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000356412016); площею 0,1082 га (кадастровий номер НОМЕР_2, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000386122016); площею 0,0046 га (кадастровий номер НОМЕР_3, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000386112016); площею 0,1838 га (кадастровий номер НОМЕР_4, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000386102016); площею 0,0430 га (кадастровий номер НОМЕР_5, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000386082016); площею 0,0253 га (кадастровий номер НОМЕР_6, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку N НВ-8000386062016) - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв'язку з переходом права власності на майно (договори купівлі-продажу нерухомого майна від 19.12.2013 року NN 5525, 5526 та договір про поділ нерухомого майна від 19.12.2013 року N 5524);

- розірвати договір на право тимчасового користування землею на умові оренди від 23.06.99 року N 63-5-00014 земельної ділянки площею 7,1915 га (кадастровий номер НОМЕР_1), укладений між Київською міською радою та ВАТ "Галактон" для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд на АДРЕСА_1, з моменту державної реєстрації договору оренди земельної ділянки з ТОВ "С І А".

Вважаючи таке рішення відповідача в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 ТОВ "С І А" з причини його невідповідності діючому Генеральному плану м. Києва, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши усні пояснення осіб, які беруть участь у справі, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Оспорюване рішення є актом індивідуальної дії, тобто цей акт стосуються конкретних осіб у сфері публічно-правових відносин та породжує конкретні адміністративно-правові відносини, обумовлені цим актом.

Обов'язковою ознакою правового акта індивідуальної дії суб'єкта владних повноважень є створення ним юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення (постанова ВАС України від 04.11.2010 р.).

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб'єктивне право особи та її юридичний обов'язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб'єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

У Рішенні від 01.12.2004 року N 18-рп/2004 Конституційний суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам.

При цьому особа на власний розсуд визначає чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об'єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки саме цієї особи у сфері публічно-правових відносин.

Викладені висновки кореспондуються із нормами п. п. 1, 8 ч. 1 ст. 3, ч. 2 ст. 4, ч. 1 ст. 17 КАС України.

З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб'єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб'єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

В постанові Верховного Суду України N 21-1115во10 від 10.04.2012 року (Постанова N 21-1115во10) зазначено наступне: "суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням".

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України N 2-зп від 23.06.97 року в справі N 3/35-313 вказано, що "… за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.".

В пункті 5 Рішення Конституційного Суду України N 9-рп/2008 від 22.04.2008 року у справі N 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи "правового акту індивідуальної дії" правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що "правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)" стосуються окремих осіб, "розраховані на персональне (індивідуальне) застосування" і після реалізації вичерпують свою дію.

Проаналізувавши текст позову та дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку, що рішення Київської міської ради від 20.12.2016 року N 701/1705 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "С і А" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1" (Рішення N 701/1705) в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" за вказаною адресою не є юридично значеним для позивача (останній мешкає у багатоквартирному будинку на АДРЕСА_2, ніж відведена земельна ділянка - у Дніпровському районі), оскільки рішення в цій частині не порушує прав ОСОБА_1, як мешканця іншого району міста Києва, та стосується виключно ТОВ "С І А" та осіб-власників (-користувачів) земельних ділянок, що межують зі спірною.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

В силу норм ст. 9 цього Кодексу Київській міській раді на її території надано ряд повноважень у галузі земельних відносин, в тому числі щодо: розпорядження землями територіальної громади міста; передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з нормами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.97 року N 280/97-ВР вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за змістом п. 2 ст. 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" від 15.01.99 року N 401-XIV Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.

Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом (ч. 1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 1 ст. 116, ч. 1 ст. 120 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Також ч. 1 і 2 ст. 20 ЗК України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. При цьому, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування закріплений у ст. 123 ЗК України. Частинами 1 - 4, 6, 10 і 13 цієї статті Кодексу встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" (Закон N 3613-VI), право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

А саме за змістом ч. 1, 2, 5 і 6 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації (зокрема, такі випадки визначені у ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації"), погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Так, в силу норм ч. 2 ст. 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 року N 3038-VI (Закон N 3038-VI) (далі по тексту - Закон N 3038-VI) вимоги містобудівної документації є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами містобудування.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 1 цього Закону (Закон N 3038-VI) визначено, що містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону N 3038-VI (Закон N 3038-VI), планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Згідно зі ст. 17 (Закон N 3038-VI), п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону N 3038-VI (Закон N 3038-VI) генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Одночасно ст. 19 цього ж Закону (Закон N 3038-VI) передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

На підставі, та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід'ємною частиною детального плану території.

Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою.

Детальний план території не підлягає експертизі.

Внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

З контексту наведених норм ст. 19 Закону (Закон N 3038-VI) вбачається, що детальний план території, як один із видів містобудівної документації, що визначає планувальну організацію та розвиток території, уточнює положення генерального плану населеного пункту та затверджуються у відповідності до останнього.

Наявні матеріали справи свідчать, що наданий ТО "С І А" на затвердження Київській міській раді проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок був оформлений у відповідності до діючого Генерального плану міста та детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року N 728/728 (Рішення N 728/728), про що у своїх висновку N 14-0668-В та у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки відзначив Департамент містобудування та архітектури. Саме на вказаний Департамент відповідно до Положення про департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), покладені завдання, зокрема, щодо: забезпечення реалізації державної політики у сфері містобудування та архітектури на території м. Києва; аналізу стану містобудування на території міста, організації розроблення, експертизи і забезпечення затвердження в установленому порядку містобудівних програм, генерального плану міста Києва, іншої містобудівної документації; координації в межах своїх повноважень діяльності суб'єктів містобудування щодо комплексного розвитку територій, забудови міста Києва, поліпшення його архітектурного вигляду; забезпечення дотримання законодавства у сфері містобудування, державних стандартів, норм і правил, затвердженої містобудівної документації. Також Департамент містобудування та архітектури КМДА відповідно до ст. 186-1 ЗК України та згідно з наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року N 109 (Порядок N 109), в обов'язковому порядку погоджує проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності, в тому числі з питання відповідності таких проектів чинній містобудівній документації, та надає містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.

Станом на день розгляду справи у суді дії Департаменту містобудування та архітектури КМДА в частині погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" за адресою: АДРЕСА_1 та надання ТОВ "С І А" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, з посиланням на відповідність ініціативи забудови містобудівній документації (а саме Генеральному плану м. Києва та детальному плану території, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року N 728/728 (Рішення N 728/728)) в судовому порядку протиправними визнані не були.

За наслідками погодження відповідними органами проекту землеустрою відповідний орган місцевого самоврядування згідно з ч. 6 ст. 123 ЗК України у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (ч. 10 ст. 123 ЗК України).

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (ч. 13 ст. 123 ЗК України).

Тобто, вказана норма містить вичерпний перелік підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

За змістом оспорюваного рішення від 20.12.2016 року (Рішення N 701/1705), Київська міська рада затвердила проект щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 (категорія земель - землі житлової та громадської забудови).

Відповідно до ст. 39 ЗК України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

В даному випадку суд встановив, що при прийнятті рішення про затвердження проекту землеустрою для відведення земельних ділянок відповідач врахував положення чинної містобудівної документації - Генерального плану м. Києва та уточнюючого його положення детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва.

Посилання позивача на те, що цільове та/або функціональне призначення відведеної земельної ділянки суперечать даним містобудівної документації в ході розгляду справи свого документального підтвердження не знайшли. Суд відхиляє посилання позивача на наявні у справі листи комунальної організації "Інститут Генерального плану м. Києва", які такі, що не містять відомості про актуалізовані дані чинного Генерального плану м. Києва.

Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність у відповідача підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "С І А" для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1, та відповідно про правомірність рішення Київської міської ради від 20.12.2016 року N 701/1705 (Рішення N 701/1705) в оспорюваній частині.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представника позивача стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Частиною другою ст. 94 КАС України визначено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.

Керуючись ст. ст. 94, 158 - 163 КАС України, суд постановив:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

 

Суддя

Є. В. Аблов


 
Copyright © 2006-2018 epicentre.com.ua. All rights reserved.