АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

від 6 лютого 2020 року N 110-р

Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону

Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши подання Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги від 04.02.2020 N 500-01/59-п та повідомлення про нову державну допомогу, надіслане листом Управління житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради за реєстраційним номером у базі даних 25142 (вх. N 657-ПДД від 06.11.2019), які було подано на виконання статті 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та за формою, що передбачена додатком 1 до Порядку подання та оформлення повідомлення про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04.03.2016 N 2-рп (Розпорядження N 2-рп) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2016 року за N 501/28631 (із змінами, внесеними розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 листопада 2018 року за N 1337/32789), встановив:

1. ПОРЯДОК ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПІДТРИМКУ

(1) Листом за реєстраційним номером у базі даних вх. N 657-ПДД від 06.11.2019 Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради відповідно до пункту 2 розділу 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) було подано повідомлення про нову державну допомогу (далі - Повідомлення).

(2) Антимонопольним комітетом України листом від 20.11.2019 N 500-29/02-15217 повідомлення було залишено без руху й надано тридцятиденний строк для усунення недоліків та надання додаткової інформації.

(3) Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради через Портал державної допомоги було надано запитувану інформацію листом за реєстраційним номером у базі даних 25142 (вх. N 755-ПДД від 10.12.2019). Повідомлення прийнято до розгляду 10.12.2019.

(4) Листом N 83 від 16.01.2020 (вх. N 5-01/576 від 17.01.2020) Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради надано додаткову інформацію до Повідомлення (далі - Лист).

(5) Листом N 152 від 27.01.2020 Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради надано додаткову інформацію до Повідомлення (далі - Лист 1).

2. ВІДОМОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЯ ВІД НАДАВАЧА ПІДТРИМКИ

2.1. Надавач підтримки

(6) Управління житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради (71118, м. Бердянськ, пл. Єдності, 2, ідентифікаційний код юридичної особи 25969699).

2.2. Отримувач підтримки

(7) Комунальне підприємство "Бердянськекотранс" Бердянської міської ради (далі - КП "Бердянськекотранс", Підприємство) (71100, м. Бердянськ, вул. Земська, 38, ідентифікаційний код юридичної особи 32687696).

(8) Відповідно до Статуту КП "Бердянськекотранс", затвердженого рішенням Бердянської міської ради від 27.10.2017 N 39, майно Підприємства є комунальною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання для здійснення функцій, зокрема, з прибирання (підмітання вулиць, прибирання снігу та льоду, посипання сіллю чи піском тощо) території міста Бердянська.

2.3. Мета (ціль) підтримки

(9) Метою (ціллю) підтримки є: здійснення комплексу заходів щодо санітарного очищення об'єктів благоустрою та території міста, покращення його екологічного стану, забезпечення чистоти і порядку.

2.4. Очікуваний результат

(10) Задоволення потреб територіальної громади міста Бердянська щодо забезпечення достатнього рівня якості прибирання, санітарного очищення та утримання об'єктів міського благоустрою. Забезпечення належного утримання та обслуговування комунального майна для підвищення рівня благоустрою території та створення більш комфортних умов проживання мешканців міста й відпочинку його гостей.

2.5. Форма підтримки

(11) Відшкодування видатків на забезпечення діяльності з благоустрою (прибирання, санітарне очищення та утримання об'єктів міського благоустрою).

(12) Поточні трансфертні видатки на оплату заходів із прибирання вулиць міста, вивезення стихійних звалищ, зимового утримання доріг, ліквідації наслідків замору бичка, утримання зливостоків та насосних станцій, поточного ремонту зливостоків та придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг за рахунок місцевого бюджету Бердянської міської територіальної громади Запорізької області.

2.6. Обсяг підтримки

(13) Загальний обсяг підтримки - 95431600 грн, з них:

- на 2020 рік - 29636100 грн;

- на 2021 рік - 31769900 грн;

- на 2022 рік - 34025600 грн.

2.7. Підстава для надання підтримки

(14) Закон України "Про благоустрій населених пунктів", Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закон України "Про відходи".

(15) Рішення двадцять п'ятої (позачергової) сесії Бердянської міської ради від 30.05.2012 N 5 "Про затвердження Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку та додержання тиші в громадських місцях міста Бердянська в новій редакції".

(16) Проект рішення Бердянської міської ради "Про затвердження "Програми прибирання, санітарного очищення та утримання об'єктів міського благоустрою на 2020 - 2022 роки" (далі - Програма).

2.8. Тривалість підтримки

(17) З 01.01.2020 по 31.12.2022.

3. ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ПРОГРАМИ

(18) Благоустрій міста є одним із пріоритетних напрямів єдиної системи розвитку й функціонування всього міського господарства. Стан вулично-дорожньої мережі, охорона довкілля та чистота міста - оцінка діяльності як місцевої влади, так і громадськості.

(19) Метою Програми є реалізація комплексу заходів щодо санітарного очищення об'єктів благоустрою та території міста, покращення екологічного стану міста, організація забезпечення на території населеного пункту чистоти й порядку, забезпечення утримання в належному санітарно-технічному стані території міста Бердянська, покращення її естетичного вигляду для створення оптимальних умов праці та відпочинку жителів та гостей міста.

(20) Завданнями цієї Програми є відшкодування витрат КП "Бердянськекотранс" на прибирання вулиць міста, вивезення стихійних звалищ, з листопада по березень - зимове утримання доріг, влітку - ліквідація наслідків замору бичка, утримання зливостоків, утримання насосних станцій, придбання посипного матеріалу, поточний ремонт зливостоків.

(21) Відповідно до Програми, КП "Бердянськекотранс" Бердянської міської ради створено згідно з чинним законодавством України, на підставі рішення Бердянської міської ради від 12 червня 2003 року N 62 "Про створення комунального підприємства", та засновано на комунальній власності територіальної громади міста Бердянська.

(22) Відповідно до Статуту КП "Бердянськекотранс", затвердженого рішенням Бердянської міської ради від 27.10.2017 N 39, майно Підприємства є комунальною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання для здійснення функцій, зокрема, з прибирання (підмітання вулиць, прибирання снігу та льоду, посипання сіллю чи піском тощо) території міста Бердянська. Кошти державної підтримки в розмірі 95 431,6 тис. грн спрямовуються відповідно до Програми на такі заходи:

N п/п

Найменування заходів і завдань

2020 рік тис. грн

2021 рік тис. грн

2022 рік тис. грн

Роботи та послуги з благоустрою міста

1

Утримання зливостоків

1771,4

1898,9

2033,9

2

Вивезення стихійних звалищ

1520,5

1630,0

1745,7

3

Утримання насосних станцій

122,4

131,2

140,5

4

Прибирання вулиць міста

23947,0

25671,2

27493,8

5

Робота автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка

61,0

65,4

70,0

6

Зимове утримання доріг

1371,0

1469,7

1574,1

7

Придбання протиожеледних матеріалів для посипки тротуарів, пішохідних алей та доріг

387,0

414,9

444,3

8

Утримання інспекторів з благоустрою (оплата праці інспекторів)

455,8

488,6

523,3

 

Всього, тис. грн

29636,1

31769,9

34025,6

(23) Як зазначено в Повідомленні, для досягнення мети Програми необхідне здійснення комплексу робіт із благоустрою міста та забезпечення санітарної безпеки, а саме:

- утримання зливостоків, у тому числі мереж водостічної зливової каналізації: щоденне очищення 16,800 тис. м зливостоків (ручним методом) та механізоване очищення 6,050 тис. м зливостоків міста протягом квітня - жовтня;

- вивезення 8,962 тис. м3 стихійних звалищ із мікрорайонів міста;

- утримання 11 насосних станцій (для запобігання підтоплень у період дощів та танення снігу);

- щоденне прибирання 699,3 тис. м міських територій штатом 146 прибиральників;

- ліквідація наслідків замору бичка з урахуванням вартості послуг Маріупольського філіалу Укрветсанзаводу (утилізація 1000 кг бичка становить 2,30 тис. грн) та проведення таких робіт протягом 5 робочих днів;

- зимове утримання доріг, яке включає: чергування протягом 4 місяців (січень, лютий, листопад, грудень) 4 машин МАЗ, екскаватора JSB, очищення проїжджої частини двічі на день, посипання протиожеледними засобами - двічі, вантаження і перевезення снігу. Загальна протяжність доріг міста Бердянська з твердим покриттям, що підлягає посипанню і очищенню, становить 142,4 км;

- придбання протиожеледних матеріалів (відсіву та солі);

- утримання інспекторів з благоустрою (оплата праці інспекторів).

(24) За інформацією від Надавача, введення до штату КП "Бердянськекотранс" 3-х одиниць інспекторів з благоустрою (з окладом 8649,00 грн на місяць) було зумовлено необхідністю більш масштабного охоплення території міста ретельним обстеженням санітарного стану території та якості прибирання для оперативного вжиття необхідних заходів із забезпечення санітарної безпеки в місті-курорті та запобігання створення стихійних звалищ.

(25) Відповідно до Повідомлення обсяг необхідного фінансування вищевказаних робіт та послуг сформовано на підставі кошторисів, розрахунків, нормативних та підтвердних документів щодо необхідної чисельності працівників, системи їх оплати, об'єктивних -чинних цін та тарифів на матеріальні ресурси, комунальні послуги і не залежить від джерел фінансування (бюджетне або позабюджетне). Тому для досягнення мети Програми витрати на здійснення вказаних обсягів робіт та послуг за замовленням Бердянської міської ради природно аналогічні витратам Підприємства в умовній ситуації без отримання державної допомоги.

(26) Зокрема, норматив прибирання для одного двірника визначався на підставі Міжгалузевих норм чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі (будівлі управлінь, конструкторські і проектні організації), затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 N 105; норми витрат палива та мастильних матеріалів затверджуються керівником Підприємства на підставі наказу Міністерства транспорту України від 10.02.98 N 43 (зі змінами та доповненнями Міністерства інфраструктури України від 24.01.2012 N 36 (Наказ N 36)) "Про затвердження норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті".

(27) Підставою для розрахунку заробітної плати працівникам Підприємства є Територіальна галузева угода між Бердянською міською радою та Запорізькою обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2018 - 2019 роки, затверджена Управлінням праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради 29.01.2019 за реєстр. N 14.

(28) Вартість вищевказаних робіт та послуг підтверджена кошторисними розрахунками Підприємства. На 2021 та 2022 роки розрахунки здійснювалися на підставі прогнозованих обсягів робіт та індексів споживчих цін на 2021 та 2022 роки (згідно з Основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку України на 2020 - 2022 роки, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2019 N 555 (Постанова N 555)).

(29) За інформацією від Надавача, Підприємство проводить конкурсні торги через систему "Прозорро" відповідно до вимог Закону України "Про публічні закупівлі" (Закон N 922-VIII). При закупівлі товарів, робіт, послуг без використання системи "Прозорро", за умови, що вартість предмета закупівель дорівнює або перевищує 50,0 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена абзацами другим, третім частини першої статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі" (Закон N 922-VIII), Підприємство обов'язково оприлюднює звіт про укладені договори в системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону (Закон N 922-VIII).

(30) Відповідно до Програми, вказані види робіт (у частині майна, що є комунальною власністю) Підприємство надає населенню безкоштовно, роботи не реалізуються на ринку, у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції", не беруть участі в господарському обороті та повинні надаватися за рахунок місцевого бюджету.

(31) За інформацією від Надавача, до переліку платних послуг Підприємства входять:

- санітарне очищення, прибирання та вивезення твердих побутових відходів;

- автопослуги стороннім організаціям;

- послуги з розміщення твердих побутових відходів на полігоні.

(32) Надавач повідомив, що платні послуги Підприємства надаються таким транспортом: ГАЗ 3309 КО 413 АР 16-69; МАЗ 53317 КО 426 АР 62-57; МАЗ 5340С АР 06-65; ЗИЛ 43332 КР 432 АР 62-55; ЗИЛ 43332 КР 432 АР 62-56; ГАЗ 33072 КО 413 АР 26-52; СБМ-304 АР 4846 ЕІ, який не використовується для здійснення робіт у рамках бюджетної Програми. Для таких робіт Підприємство використовує іншу спеціальну техніку: екскаватор БОРЕКС, самоскид МАЗ-5551А2 N 4297, екскаватор-навантажувач JSB, МАЗ-533702 N АР 4295; ГАЗ 3307 N 6616).

(33) До того ж у структурі вартості платних послуг Підприємства, зокрема вивезення й поводження з твердими побутовими відходами, передбачені витрати на утримання та придбання пально-мастильних матеріалів для відповідного автотранспорту відповідно до рішення Виконавчого комітету Бердянської міської ради від 12.03.2019 N 103, зі змінами від 23.05.2019 N 195.

(34) Відсоткове співвідношення обсягу діяльності, що здійснюється на платній основі, за підсумками 2019 року становить 30,34 %.

(35) Доходи від платної діяльності спрямовуються на:

- прямі витрати із заробітної плати працівників, задіяних у наданні платних послуг;

- нарахування на заробітну плату (ЄСВ);

- придбання ПММ та запасних частин на транспорт, що задіяний у наданні платних послуг;

- інші витрати, які розподіляються на платні послуги Підприємства.

(36) При калькулюванні вартості послуг для здійснення заходів за Програмою, загальновиробничі витрати та адміністративні витрати розподіляються між послугами та в розрізі операцій пропорційно до загальної суми прямих витрат з оплати праці робітників (робочих професій).

(37) При цьому адміністративні та загальновиробничі витрати Підприємства розподіляються між доходами від платної діяльності та коштами з місцевого бюджету плановим відсотком пропорційно до суми прямих витрат з оплати праці робітників з урахуванням фактично відпрацьованих людино- та машино-годин.

(38) Облік доходів та витрат щодо платних послуг Підприємство веде окремо, на підставі калькуляцій, відповідно до вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та звітність в Україні", Податкового кодексу України, Господарського кодексу України.

(39) Підприємство здійснює ведення окремих рахунків та розподіл доходів і витрат, що забезпечує запобігання витрачанню державної підтримки на інші види господарської діяльності, не пов'язані з виконанням Програми. Підприємство надало підтвердження у формі витягу з Відомостей по рахунку 311 "Поточні рахунки в банках в національній валюті" за 9 місяців 2019 року".

(40) Згідно з Повідомленням, бюджетне фінансування КП "Бердянськекотранс" буде спрямовуватися на покриття витрат виключно на заходи Програми, а саме: прибирання, санітарне очищення та утримання об'єктів благоустрою, та в жодному разі не допускається покриття витрат Підприємства на здійснення іншої діяльності.

(41) Контроль за використанням коштів та виконанням заходів програми покладається на постійну комісію з питань житлового, комунального господарства, енергозбереження, транспорту та зв'язку та постійну комісію з питань планування бюджету, соціально-економічного розвитку, промисловості та інвестиційної діяльності. Перевірка та узгодження актів виконаних робіт Підприємства здійснюється управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради.

(42) Надавач також здійснює оперативний контроль (за участю депутатів міської ради, обраних від відповідних виборчих округів, голів комітетів самоорганізації населення) за належною експлуатацією комунального майна та перевірками фактів звернень та скарг від населення з питань незадовільного стану елементів благоустрою та якості послуг санітарного очищення території міста.

4. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ

4.1. Ознаки державної допомоги

(43) Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) (далі - Закон) державна допомога суб'єктам господарювання (далі - державна допомога) - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

(44) Отже, державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:

а) підтримка надається суб'єкту господарювання;

б) державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;

в) підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;

г) підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

(45) Згідно з частиною першою статті 3 Закону (Закон N 1555-VII) дія цього Закону (Закон N 1555-VII) поширюється на будь-яку підтримку суб'єктів господарювання надавачами державної допомоги за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів для виробництва товарів або провадження окремих видів господарської діяльності.

(46) Відповідно до частини другої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) терміни "суб'єкт господарювання", "товар", "економічна конкуренція (конкуренція)" вживаються у Законі (Закон N 1555-VII) у значенні, наведеному в Законі України "Про захист економічної конкуренції".

4.2. Об'єкти благоустрою як об'єкт державної допомоги

(47) Відповідно до статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів, зокрема, належить:

(а) затвердження місцевих програм та заходів із благоустрою населених пунктів;

(б) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів;

(в) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб);

(г) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів із благоустрою населених пунктів.

(48) Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація благоустрою населених пунктів та здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів.

(49) Відповідно до пункту 5 частини другої статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об'єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об'єктів тощо.

(50) Відповідно до частини другої статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, організація місць відпочинку для населення.

(51) Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи", органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.

(52) Згідно зі статтею 22 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" комплексним благоустроєм вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.

(53) Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Закону України "Про автомобільні дороги", основними обов'язками органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є, зокрема, забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів і пішоходів вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів; організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами та нормами.

(54) Статтею 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що:

(а) органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності;

(б) підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації;

(в) орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об'єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.

(55) Відповідно до частини третьої статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" фінансування місцевих програм з благоустрою населених пунктів проводиться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

(56 ) Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до пунктів 2 і 3 частини другої статті 22 Бюджетного кодексу України.

5. ВИЗНАЧЕННЯ НАЛЕЖНОСТІ ЗАХОДУ ПІДТРИМКИ ДО ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ

5.1. Надання підтримки суб'єкту господарювання

(57) Відповідно до статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб'єкт господарювання - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності чи фізична особа, що здійснює діяльність з виробництва, реалізації, придбання товарів, іншу господарську діяльність, у тому числі яка здійснює контроль над іншою юридичною чи фізичною особою; група суб'єктів господарювання, якщо один або декілька з них здійснюють контроль над іншими.

(58) Частиною першою статті 3 Господарського кодексу України визначено, що під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

(59) Відповідно до статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою комунальної власності.

(60) Відповідно до Статуту КП "Бердянськекотранс", метою діяльності Підприємства є отримання прибутку шляхом підвищення ефективності використання комунального майна і досягнення найвищих показників господарської діяльності від здійснення послуг, визначених предметом діяльності Підприємства, задоволення соціально-економічних інтересів найманих працівників Підприємства.

(61) Майно Підприємства є комунальною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання для здійснення функцій, зокрема, з прибирання (підмітання вулиць, прибирання снігу та льоду, посипання сіллю чи піском тощо) території міста Бердянська.

(62) Отже, за наведених умов КП "Бердянськекотранс" є суб'єктом господарювання у значенні Закону (Закон N 1555-VII).

5.2. Надання підтримки за рахунок ресурсів держави

(63) Відповідно до Повідомлення, фінансова підтримка надається за рахунок місцевих ресурсів - кошти місцевого бюджету Бердянської міської територіальної громади Запорізької області.

(64) Пунктом 4 частини першої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) встановлено, що місцеві ресурси - рухоме і нерухоме майно, кошти місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, об'єкти їх спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, майно, що належить Автономній Республіці Крим, управління яким здійснює Рада міністрів Автономної Республіки Крим.

(65) Відповідно до Програми, фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок та у межах коштів місцевого бюджету шляхом затвердження міською радою бюджетних призначень Управлінню житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради, яке є головним розпорядником цих коштів.

(66) Отже, фінансова підтримка КП "Бердянськекотранс" у формі відшкодування видатків на забезпечення діяльності з благоустрою є місцевими ресурсами у значенні Закону (Закон N 1555-VII).

5.3. Створення переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності

(67) Відповідно до статті 264 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода), сторони домовились, що вони застосовуватимуть статті 262, 263 (3) або 263 (4) Угоди з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування статей 106, 107 та 93 Договору про функціонування Європейського Союзу (далі - ДФЄС), зокрема відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також відповідне вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Європейського Союзу.

(68) У розумінні статті 107 (1) ДФЄС перевагою вважається будь-яка економічна вигода, яка була б недоступною для суб'єкта господарювання за звичайних ринкових умов, тобто за відсутності втручання держави.

(69) Відповідно до пункту 187 Повідомлення Комісії щодо поняття державної допомоги згідно зі статтею 107 (1) ДФЄС, на практиці вважається, що спотворення конкуренції у значенні статті 107 (1) Договору існує тоді, коли держава надає фінансові переваги суб'єкту господарювання в лібералізованому секторі, де існує або може існувати конкуренція. При цьому до уваги береться, чи інші суб'єкти господарювання мають намір та можливість надавати послуги на такому ринку.

(70) Державна підтримка для КП "Бердянськекотранс" спрямовується на покриття витрат відповідно до Програми для здійснення комплексу робіт з благоустрою міста та забезпечення санітарної безпеки, а саме: утримання зливостоків, вивезення стихійних звалищ, утримання насосних станцій, прибирання вулиць міста, робота автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка, зимове утримання доріг, придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг, утримання інспекторів з благоустрою (оплата праці інспекторів).

(71) Вказані види робіт (у частині майна, що є комунальною власністю) Підприємство надає населенню на некомерційній основі безкоштовно, роботи не реалізуються на ринку, у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції", не беруть участі у господарському обороті та повинні надаватися за рахунок місцевого бюджету.

(72) Відповідно до Повідомлення, обсяг необхідного фінансування вищевказаних робіт та послуг сформовано на підставі кошторисів, розрахунків, нормативних та підтвердних документів щодо необхідної чисельності працівників, системи їх оплати, об'єктивних чинних цін та тарифів на матеріальні ресурси, комунальні послуги й не залежить від джерел фінансування (бюджетне або позабюджетне). Тому для досягнення мети Програми витрати на здійснення робіт та послуг є аналогічні витратам підприємства в умовній ситуації без отримання державної допомоги.

(73) Зокрема, норми робіт, послуг та матеріалів для виконання заходів Програми розраховувались на основі встановлених нормативно-правових актів, а саме: наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 N 105, наказу Міністерства транспорту України від 10.02.98 N 43 (зі змінами та доповненнями Міністерства інфраструктури України від 24.01.2012 N 36 (Наказ N 36)) "Про затвердження норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті", Територіальної галузевої угоди між Бердянською міською радою та Запорізькою обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2018 - 2019 роки, затвердженої Управлінням праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради від 29.01.2019 N 14.

(74) Відповідно до Повідомлення, у 2018 році КП "Бердянськекотранс" на конкурсних засадах було визнано переможцем за результатами проведення тендерних процедур на прибирання та підмітання вулиць (UA-2017-12-28-000206-a, UA-2018-06-21-000683-b); зимового утримання доріг (UA-2018-11-07-000692-a); прибирання снігу (UA-2017-12-28-000209-a); утилізації сміття та поводження зі сміттям (вивезення стихійних звалищ UA-2017-12-28-000198-a).

(75) За інформацією від Надавача, з моменту проведення конкурсу й дотепер пропозицій (листів, звернень) від інших суб'єктів господарювання щодо можливості виконання відповідних робіт та послуг до Бердянської міської ради не надходило.

(76) Отже, Надавач виявив, що в частині виконання робіт із благоустрою та забезпечення санітарної безпеки в місті Бердянську немає інших суб'єктів господарювання, що мають намір та можливість надавати послуги на такому ринку.

(77) Як наслідок, на сьогодні з метою утримання об'єктів благоустрою Надавач визначає КП "Бердянськекотранс" отримувачем коштів державної підтримки на підставі статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

(78) Тобто, враховуючи, що витрати Отримувача, на які спрямовується державна підтримка, були визначені на основі заздалегідь встановлених вимог нормативно-правових актів, а також Надавачем не виявлено інших суб'єктів господарювання, що мають намір та можливість надавати відповідні послуги з благоустрою міста, така підтримка за рахунок місцевих ресурсів у наявних ринкових умовах не надаватиме перевагу, яка загрожує спотворенням економічної конкуренції.

(79) Отже, послуги КП "Бердянськекотранс", яке створено Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради відповідно до статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" для задоволення потреб територіальної громади міста Бердянська, що надаються населенню безкоштовно, не реалізуються на ринку, у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції", не беруть участі в господарському обороті, не отримують перевагу в наявних ринкових умовах, як наслідок, не загрожуватимуть спотворенням економічної конкуренції.

6. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕННЯ

(80) Згідно зі статтею 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку. Ринок, у свою чергу, є сферою обороту товару (взаємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція.

(81) Під господарською діяльністю у статті 3 Господарського кодексу України розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

(82) Отже, для того щоб мати вплив на економічну конкуренцію (спотворювати або загрожувати спотворенням конкуренції), державна допомога суб'єктові господарювання повинна стосуватися діяльності такого суб'єкта щодо виробництва товару (виконання робіт, надання послуг), який має вартісний характер і цінову визначеність та бере участь у господарському обороті на ринку.

(83) Державна підтримка для КП "Бердянськекотранс" спрямовується на покриття витрат відповідно до Програми для здійснення комплексу робіт із благоустрою міста та забезпечення санітарної безпеки, а саме: утримання зливостоків, вивезення стихійних звалищ, утримання насосних станцій, прибирання вулиць міста, робота автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка, зимове утримання доріг, придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг, утримання інспекторів з благоустрою (оплата праці інспекторів).

(84) Відповідно до Повідомлення, обсяг необхідного фінансування вищевказаних робіт та послуг сформовано на підставі кошторисів, розрахунків, нормативних та підтвердних документів щодо необхідної чисельності працівників, системи їх оплати, об'єктивних чинних цін та тарифів на матеріальні ресурси, комунальні послуги й не залежить від джерел фінансування (бюджетне або позабюджетне). Тому для досягнення мети Програми витрати на здійснення робіт та послуг є аналогічні витратам підприємства в умовній ситуації без отримання державної допомоги.

(85) Витрати на заходи за Програмою, на які спрямовується державна підтримка, визначалися на основі заздалегідь встановлених вимог нормативно-правових актів, зокрема:

- наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 N 105;

- наказу Міністерства транспорту України від 10.02.98 N 43 (зі змінами та доповненнями Міністерства інфраструктури України від 24.01.2012 N 36 (Наказ N 36)) "Про затвердження норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті";

- Територіальної галузевої угоди між Бердянською міською радою та Запорізькою обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2018 - 2019 роки, затвердженої Управлінням праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради від 29.01.2019 N 14 тощо.

(86) У 2018 році КП "Бердянськекотранс" на конкурсних засадах було визнано переможцем за результатами проведення тендерних процедур для аналогічних робіт, що виконуються в рамках Програми. Для виконання заходів за Програмою в рамках цього Повідомлення конкурс не проводився. При цьому дотепер пропозицій (листів, звернень) від інших суб'єктів господарювання щодо можливості виконання відповідних робіт та послуг до Бердянської міської ради не надходило.

(87) Як наслідок, є підстави стверджувати, що в частині виконання робіт з благоустрою та забезпечення санітарної безпеки в місті Бердянську немає інших суб'єктів господарювання, що мають намір та можливість надавати послуги на такому ринку, і, з огляду на це, не сформовано ринок таких послуг у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції".

(88) До переліку платних послуг Підприємства входять:

- санітарне очищення, прибирання та вивезення твердих побутових відходів;

- автопослуги стороннім організаціям;

- послуги з розміщення твердих побутових відходів на полігоні.

(89) Надавач повідомив, що платні послуги Підприємства здійснюються таким транспортом: ГАЗ 3309 КО 413 АР 16-69; МАЗ 53317 КО 426 АР 62-57; МАЗ 5340С АР 06-65; ЗИЛ 43332 КР 432 АР 62-55; ЗИЛ 43332 КР 432 АР 62-56; ГАЗ 33072 КО 413 АР 26-52; СБМ-304 АР 4846 ЕІ, який не використовується для здійснення робіт у рамках бюджетної Програми. Для таких робіт Підприємство використовує іншу спеціальну техніку: екскаватор БОРЕКС, самоскид МАЗ-5551А2 N 4297, екскаватор-навантажувач JSB, МАЗ-533702 N АР 4295; ГАЗ 3307 N 6616).

(90) При калькулюванні вартості послуг для здійснення заходів за Програмою загальновиробничі витрати та адміністративні витрати розподіляються між послугами та в розрізі операцій пропорційно до загальної суми прямих витрат з оплати праці робітників (робочих професій).

(91) При цьому адміністративні та загальновиробничі витрати Підприємства розподіляються між доходами від платної діяльності та коштами з місцевого бюджету плановим відсотком пропорційно до суми прямих витрат з оплати праці робітників з урахуванням фактично відпрацьованих людино- та машино-годин.

(92) Облік доходів та витрат щодо платних послуг Підприємство веде окремо, на підставі калькуляцій, відповідно до вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та звітність в Україні", Податкового кодексу України, Господарського кодексу України.

(93) Підприємство здійснює ведення окремих рахунків та розподіл доходів і витрат, що забезпечує запобігання витрачанню державної підтримки на інші види господарської діяльності, не пов'язані з виконанням Програми. Підприємство надало підтвердження у формі витягу з Відомостей по рахунку 311 "Поточні рахунки в банках в національній валюті" за 9 місяців 2019 року.

(94) Отже, не допускається перехресне субсидіювання за рахунок державної підтримки, яка надається на підставі Програми та спрямовується відповідно до Програми на здійснення комплексу робіт із благоустрою міста та забезпечення санітарної безпеки.

(95) Враховуючи, що витрати Отримувача, на які спрямовується державна підтримка, були визначені на основі заздалегідь встановлених вимог нормативно-правових актів, а також Надавачем не виявлено інших суб'єктів господарювання, що мають намір та можливість надавати відповідні послуги з благоустрою міста, така підтримка за рахунок місцевих ресурсів у наявних ринкових умовах не надаватиме перевагу, яка загрожує спотворенням економічної конкуренції.

(96) Отже, послуги КП "Бердянськекотранс", яке створено Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради відповідно до статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" для задоволення потреб територіальної громади міста Бердянська, що надаються населенню безкоштовно, не реалізуються на ринку, у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції", не беруть участі в господарському обороті, не отримують перевагу в наявних ринкових умовах, як наслідок, не загрожуватимуть спотворенням економічної конкуренції.

(97) Зазначена оцінка була здійснена з урахуванням того, що на сьогодні Управління житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради скористалося своїм правом та створило КП "Бердянськекотранс" відповідно до статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", якою передбачено право органів місцевого самоврядування утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності.

(98) Наведені в цьому рішенні обґрунтування та висновки застосовуються виключно для цілей застосування положень Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та не охоплюють правовідносин, що регулюються Законом України "Про захист економічної конкуренції".

(99) Отже, підтримка (фінансування), яку надає Управління житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради КП "Бердянськекотранс" відповідно до проекту рішення Бердянської міської ради "Про затвердження Програми прибирання, санітарного очищення та утримання об'єктів міського благоустрою на 2020 - 2022 роки" у формі відшкодування видатків на забезпечення діяльності з благоустрою а саме: утримання зливостоків, вивезення стихійних звалищ, утримання насосних станцій, прибирання вулиць міста, роботу автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка, зимове утримання доріг, придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг, утримання інспекторів (оплату праці інспекторів) з благоустрою на період з 01.01.2020 по 31.12.2022 обсягом 95431600 грн, не є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

(100) Разом із тим слід зазначити, що:

1. Фінансування КП "Бердянськекотранс" повинно спрямовуватися лише на покриття витрат, які пов'язані з виконанням заходів, передбачених проектом рішення Бердянської міської ради "Про затвердження Програми прибирання, санітарного очищення та утримання об'єктів міського благоустрою на 2020 - 2022 роки", а саме: утримання зливостоків, вивезення стихійних звалищ, утримання насосних станцій, прибирання вулиць міста, робота автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка, зимове утримання доріг, придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг, утримання інспекторів із благоустрою (оплата праці інспекторів), які повинні використовуватися для надання безкоштовних послуг населенню міста.

2. Для фінансування аналогічних заходів із благоустрою на наступні роки після виконання вищевказаної Програми Надавачеві рекомендується проводити конкурс відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" (Закон N 922-VIII) з метою виявлення суб'єктів господарювання, які мають намір та можливість надавати послуги на такому ринку, та виключення економічної вигоди для окремих підприємств, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

3. Використання коштів підтримки КП "Бердянськекотранс" на здійснення підприємницької діяльності може містити ознаки державної допомоги.

4. Надавач підтримки має забезпечити постійний контроль за обліком доходів, витрат та видатків за видами діяльності та за джерелами фінансування отримувача підтримки окремо в розрізі синтетичних та аналітичних рахунків.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 7 і 16 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статтями 8 (Закон N 1555-VII) і 10 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та пунктом 14 розділу IV Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04 березня 2017 року N 2-рп (Розпорядження N 2-рп), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2016 року за N 501/28631 (із змінами, внесеними розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13 вересня 2018 року N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 листопада 2018 року за N 1337/32789), на підставі інформації, наданої Управлінням житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради, Антимонопольний комітет України постановив:

Визнати, що підтримка (фінансування), яку буде надавати Управління житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Бердянської міської ради КП "Бердянськекотранс" відповідно до проекту рішення Бердянської міської ради "Про затвердження Програми прибирання, санітарного очищення та утримання об'єктів міського благоустрою на 2020 - 2022 роки" у формі відшкодування видатків на забезпечення діяльності з благоустрою а саме: утримання зливостоків, вивезення стихійних звалищ, утримання насосних станцій, прибирання вулиць міста, роботу автотранспорту з ліквідації наслідків замору бичка, зимове утримання доріг, придбання протиожеледних матеріалів для посилки тротуарів, пішохідних алей та доріг, утримання інспекторів із благоустрою (оплату праці інспекторів), обсягом 95431600 гривень, не є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

Відповідно до частини десятої статті 11 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) Антимонопольний комітет України може відкликати прийняте ним рішення, якщо воно прийнято на підставі недостовірної інформації, що призвело до прийняття необгрунтованого рішення, та прийняти нове рішення у порядку, встановленому цією статтею (Закон N 1555-VII).

 

Голова Комітету

Ю. Терентьєв


 
Copyright © 2006-2019 epicentre.com.ua. All rights reserved.