АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

від 10 квітня 2019 року N 218-р

Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону

Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши подання Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги від 10.04.2019 N 5-01/1710-п про розгляд повідомлення про державну допомогу, надіслане листом Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 14.01.2019 N 109/01/31-242 (вх. N 14-ПДД від 15.01.2019) та додаткову інформацію, надіслану листом від 12.02.2019 N 109/01/31-1108 (вх. N 5-01/1845 від 12.02.2019), яке було подано на виконання статті 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та за формою, що передбачена додатком 1 до Порядку подання та оформлення повідомлення про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04.03.2016 N 2-рп (Розпорядження N 2-рп) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за N 501/28631, зі змінами, затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за N 1337/32789, встановив:

1. ПОРЯДОК ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПІДТРИМКУ

(1) Листом від 14.01.2019 N 109/01/31-242 (вх. N 14-ПДД від 15.01.2019) Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією відповідно до статті 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) було подано повідомлення про нову державну допомогу (далі - Повідомлення).

(2) Антимонопольним комітетом України листом від 29.01.2019 N 500-29/05-1182 Повідомлення залишено без руху та запитано додаткову інформацію. Листом від 12.02.2019 N 109/01/31-1108 (вх. N 5-01/1845 від 12.02.2019) Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією надано додаткову інформацію до Повідомлення.

2. ВІДОМОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЯ ВІД НАДАВАЧА ПІДТРИМКИ

2.1. Надавач підтримки

(3) Шевченківська районна в місті Києві державна адміністрація (01030, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 24, ідентифікаційний код юридичної особи 37405111).

2.2. Отримувач підтримки

(4) Комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" (далі - КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва") (04050, м. Київ, вул. Білоруська, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 34966254).

2.3. Мета (ціль) підтримки

(5) Метою (ціллю) підтримки є:

- сприяння окремим видам господарської діяльності.

2.4. Очікуваний результат

(6) Проведення ремонтних робіт капітального характеру в багатоквартирних будинках з метою їх збереження, а саме:

- капітальний ремонт сходових клітин;

- капітальний ремонт покрівлі житлових будинків;

- капітальний ремонт спортивних майданчиків;

- капітальний ремонт дитячих майданчиків;

- капітальний ремонт асфальтового покриття прибудинкової території та внутрішньоквартальних проїздів;

- заміна вікон на сходових клітинах житлових будинків;

- капітальний ремонт інженерних мереж;

- капітальний ремонт електричних мереж/електрощитових;

- капітальний ремонт фасадів;

- розробка проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт підсилення фундаменту;

- розробка проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт підпірної стіни та вхідної групи;

- забезпечення реалізації громадського проекту за N 223 "Безпечна арка";

- забезпечення реалізації громадського проекту за N 419 "Паркан на дитячий майданчик по вул. Сальського, 5;

- забезпечення реалізації громадського проекту за N 735 "Дитячий майданчик для найменших";

- забезпечення проведення капітального ремонту житлових будинків;

реконструкція теплових мереж, а саме:

- перепідключення споживачів від котельні ДП "Групова котельня УМТ та ГЗ ГУ МВС України в Київській області" (далі - ДП "Групова котельня УМТ та ГЗ ГУ МВС України в Київській області") до районної котельні КП "Київтеплоенерго" (далі - КП "Київтеплоенерго") у Шевченківському районі м. Києва;

- перепідключення споживачів від котельні ПП "Бонвояж" (далі - ПП "Бонвояж") до районної котельні КП "Київтеплоенерго" у Шевченківському районі м. Києва.

(7) Загальна кількість будинків, які потребують ремонту, - 170.

2.5. Форма підтримки

(8) Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям) на забезпечення капітального ремонту житлового фонду Шевченківського району.

2.6. Обсяг підтримки

(9) Загальний обсяг підтримки - 163845,9 тис. грн.

(10) З них:

- капітальний ремонт об'єктів житлового господарства - 90044,7 тис. грн;

- реконструкція теплових мереж - 73801,2 тис. грн.

2.7. Підстава для надання підтримки

(11) Бюджетні запити на 2019 - 2021 роки за кодом програмної класифікації видатків КПКВ 4916011 "Експлуатація та технічне обслуговування житлового фонду", КПКВ 4917310 "Будівництво об'єктів житлово-комунального господарства".

2.8. Тривалість підтримки

(12) З 01.01.2019 по 31.12.2019.

3. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ

3.1. Ознаки державної допомоги

(13) Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) (далі - Закон) державна допомога суб'єктам господарювання (далі - державна допомога) - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

(14) Державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:

- підтримка надається суб'єкту господарювання;

- державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;

- підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;

- підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

(15) Відповідно до частини другої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) терміни "суб'єкт господарювання", "товар", "економічна конкуренція (конкуренція)" вживаються у Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про захист економічної конкуренції".

3.2. Благоустрій як об'єкт державної допомоги

(16) Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування України" до відання власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація благоустрою та здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів.

(17) Відповідно до статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів, зокрема, належить:

- затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів;

- затвердження правил благоустрою територій населених пунктів;

- створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб);

- забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів із благоустрою населених пунктів;

- організація місць відпочинку для населення.

(18) Відповідно до частини першої статті 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до об'єктів благоустрою населених пунктів, зокрема, належать: території загального користування: парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; пам'ятки культурної та історичної спадщини; майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; пляжі; кладовища; інші території загального користування; прибудинкові території.

(19) Відповідно до частини першої статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" елементами (частинами) об'єктів благоустрою є, зокрема: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон, доріжок, зелені насадження в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об'єктах благоустрою загального користування; комплекси та об'єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; малі архітектурні форми, будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів, засоби та обладнання зовнішнього освітлення, обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

(20) Згідно зі статтею 22 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" комплексним благоустроєм вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.

(21) Статтею 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що:

- органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності;

- підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації;

- орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об'єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.

(22) Відповідно до частини третьої статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" фінансування місцевих програм з благоустрою населених пунктів проводиться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

(23) Відповідно до статті 25 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.

(24) Відповідно до частини третьої статті 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (Закон N 2189-VIII) ціна послуги з управління багатоквартирним будинком включає витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.

(25) Статтею 78 Господарського кодексу України передбачено, що комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

(26) Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених Господарським кодексом України та іншими законодавчими актами.

(27) Майно комунального унітарного підприємства перебуває в комунальній власності й закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

(28) Відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України: для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

4. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕННЯ

(29) Відповідно до статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) державна допомога суб'єктам господарювання - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

(30) У Статуті КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва", затвердженому розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06.01.2015 N 10 (далі - Статут), передбачено, що підприємство створене з метою забезпечення ефективного управління, належного утримання житлового та нежитлового фонду, утримання прибудинкових територій, об'єктів благоустрою.

(31) Згідно з пунктом 1.1 Статуту власником КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" є територіальна громада міста Києва, від імені якої виступає Київська міська рада.

(32) Пунктом 4.3 Статуту встановлено, що майно КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва і закріплене за ним на праві господарського відання.

(33) Тариф на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій затверджено розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06.06.2017 N 668 (Розпорядження N 668). До зазначеного тарифу не включено витрати, на які виділяється державна підтримка.

(34) Згідно зі статтею 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку. Ринок у свою чергу є сферою обороту товару (взаємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція.

(35) Під господарською діяльністю у статті 3 Господарського кодексу України розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

(36) Отже, для того щоб мати вплив на економічну конкуренцію (спотворювати або загрожувати спотворенням конкуренції), допомога суб'єктові господарювання повинна стосуватися діяльності такого суб'єкта щодо виробництва товару (виконання робіт, надання послуг), який має вартісний характер і цінову визначеність та бере участь у господарському обороті на ринку.

(37) Відповідно до інформації, отриманої від надавача, державна підтримка надається КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" на виконання робіт із капітального ремонту об'єктів житлового господарства, що надаються населенню безкоштовно.

(38) Послуги КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" щодо виконання робіт із капітального ремонту об'єктів житлового господарства, надаються населенню безкоштовно, не реалізуються на ринку, у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції", та не беруть участі у господарському обороті.

(39) Виконання робіт із капітального ремонту об'єктів житлового господарства буде здійснюватись згідно з договорами на виконання робіт, які будуть укладені з підрядними організаціями за результатами проведеної процедури закупівлі через систему ProZorro, згідно із Законом України "Про публічні закупівлі" (Закон N 922-VIII).

(40) КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" надає платні послуги для населення, а саме: послуги видачі довідок, копій довідок для орендарів та власників нежилих приміщень, викопіровки поверхового плану, виготовлення копій технічного паспорта квартир тощо. Відсоткове співвідношення обсягів діяльності, що здійснюються на платній основі, із загальним обсягом діяльності становить 0,2 відсотка.

(41) Відповідно до наявної інформації, КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" не планується фінансова підтримка на покриття видатків, які пов'язані з наданням платних послуг.

(42) Надавач повідомив, що КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" здійснює ведення окремих рахунків, належний розподіл доходів та витрат для запобігання витрачання державних коштів на інші види господарської діяльності.

(43) Як наслідок, підтримка у формі капітальних трансфертів підприємствам (установам, організаціям) щодо надання послуг із виконання робіт з капітального ремонту об'єктів житлового господарства, що виділяється на підставі бюджетного запиту на 2019 - 2021 роки за кодом програмної класифікації видатків КПКВ 4916011 "Експлуатація та технічне обслуговування житлового фонду" комунальному підприємству "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" з 01.01.2019 по 31.12.2019 у сумі 90044,7 тис. грн, не є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

(44) Разом з тим слід зазначити, що:

- державне фінансування КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" повинно спрямовуватися лише на покриття витрат, які пов'язані з наданням послуг виконання робіт із капітального ремонту об'єктів житлового господарства та в жодному разі не повинно покривати витрати на здійснення комерційної діяльності;

- використання коштів державної підтримки КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" на здійснення комерційної діяльності може містити ознаки державної допомоги.

(45) Однак надання підтримки КП "КК з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" на підставі бюджетного запиту на 2019 - 2021 роки за кодом програмної класифікації видатків КПКВ 4917310 "Будівництво об'єктів житлово-комунального господарства" у формі капітальних трансфертів підприємствам (установам, організаціям) у частині реконструкції теплових мереж, а саме: перепідключення споживачів від котельні ДП "Групова котельня УМТ та ГЗ ГУ МВС України в Київській області" та від котельні ПП "Бонвояж" до районної котельні КП "Київтеплоенерго" у Шевченківському районі м. Києва у сумі 73801,2 тис. грн, може містити ознаки державної допомоги.

(46) На підставі наведеного, а також інформації та документів, наданих у Повідомленні, встановлено, що в Комітеті відсутня інформація, необхідна для всебічного та об'єктивного розгляду допустимості державної допомоги, зокрема: чи має така державна допомога вибірковий характер; чи буде спотворювати конкуренцію державна допомога під час здійснення заходів з реконструкції теплових мереж.

(47) Отже, з огляду на зазначене та беручи до уваги відсутність повної, всебічної та ґрунтовної інформації і документів, необхідних для розгляду державної допомоги у формі капітальних трансфертів підприємствам (установам, організаціям) у частині реконструкції теплових мереж, є необхідність у проведенні поглибленого аналізу допустимості державної допомоги для конкуренції відповідно до Закону (Закон N 1555-VII). Тобто, зазначене питання буде виділено в окреме провадження.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 7 і 16 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статтями 8 (Закон N 1555-VII) і 10 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та пунктом 14 розділу IV Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04 березня 2017 року N 2-рп (Розпорядження N 2-рп), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2016 року за N 501/28631, зі змінами, затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за N 1337/32789, на підставі інформації, наданої Шевченківською районною в місті Києві державною адміністрацією, Антимонопольний комітет України постановив:

Визнати, що підтримка у формі капітальних трансфертів підприємствам (установам, організаціям) щодо надання послуг із виконання робіт із капітального ремонту об'єктів житлового господарства, що виділяється на підставі бюджетного запиту на 2019 - 2021 роки за кодом програмної класифікації видатків 4916011 "Експлуатація та технічне обслуговування житлового фонду" комунальному підприємству "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва" з 01.01.2019 по 31.12.2019 у сумі 90044,7 тис. гривень, не є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

Відповідно до частини десятої статті 11 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) Антимонопольний комітет України може відкликати прийняте ним рішення, якщо воно прийнято на підставі недостовірної інформації, що призвело до прийняття необгрунтованого рішення, та прийняти нове рішення у порядку, встановленому цією статтею (Закон N 1555-VII).

 

Голова Комітету

Ю. Терентьєв


 
Copyright © 2006-2019 epicentre.com.ua. All rights reserved.